Whaaaaaaaaaaaaaaa! - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Jolien Groenewoud - WaarBenJij.nu Whaaaaaaaaaaaaaaa! - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Jolien Groenewoud - WaarBenJij.nu

Whaaaaaaaaaaaaaaa!

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

13 Januari 2008 | Nieuw Zeeland, Taupo

Er zijn alweer twee weken in Nieuw zeeland voorbij en een update is zeker wel op z’n plaats. Vandaag heb ik het spannendste, het stoerste, het engste, het meest indrukwekkendste ooit in mijn leventje gedaan. Maar we beginnen natuurlijk zoals altijd bij het begin….
Na Auckland ben ik doorgereisd naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Ik ben nu al zo onder de indruk van het land en het zuidereiland schijnt nog indrukwekkender te zijn. Zoveel natuur, zoveel groen, zulke mooie uitzichten. Het land is echt een grote Lord of the rings-filmset. De eerste dagen was het hier vrij bewolkt, maar dat geeft niks. De zon is hier op z’n felst en als je niet uitkijkt kan je al binnen 12 minuten verbranden. Het plan was om met dolfijnen te zwemmen in Paihia maar dat ging helaas niet. Het zijn wilde dolfijnen en ze hebben jongen momenteel dus dan mag je er niet bij. Het is daarbij ook gevaarlijk want het moederinstinct is sterk. Je kon wel heel dichtbij ze komen, wat al heel gaaf was. Zelfs met een hangover… ja, de dag ervoor beetje laat gemaakt. Ahum goed. Verder heb ik gezandsurft. Dat houdt in, je klimt een duin op met een plankje, wat meteen de grootste uitdaging is, en je glijdt op je plankje het zand af. Leuk, maar een keer die klim maken was voor mij genoeg. In de bus had ik onder andere Saskia leren kennen uit Nederland. Erg gezellig, vandaar ook de kater haha. Verder op een grote speedboot, raft, gezeten maar dat was niet zo heel spannend. De boot van Robert in Sydney was veel enger!
Via Auckland ben ik doorgereden naar Mercury Bay. Wederom ‘stunning’. Zo mooi. Gewandeld, gezwommen in de zee, op het strand gelegen. Kunnen jullie er iets bij voorstellen daar in Nederland? Ik kan me ieder geval niks voorstellen bij 5 graden op dit moment met hoog zomer hier, haha! De volgende dag naar Rotorua. Daar ben ik twee nachten gebleven. Heb daar een soort karten gedaan van een berg af en naar een Maoriavond geweest. We kregen uitleg over de cultuur en er was een diner op authentieke wijze bereid (in een gat in de grond, maar authentiek klinkt beter :)). Het was leuk maar wel erg toeristisch. Nou ja, dat houd je toch wel. Rotorua is verder een van de weinige plekken in de wereld waar ze geisers hebben. Het stinkt er ontzettend naar rotte eieren door de zwavellucht. Ik ben met Ally, een meid uit Engeland met wie ik de komende maand samen reis, en Louise naar een Spa geweest. Zo mooi. Water van 145 graden! Daar ben ik uiteraard niet in geweest, maar wel in een mudpool. Nou ja, zie het bewijslast hieronder. Even heerlijk relaxen, maar die bikini stinkt nog steeds naar zwavel.
De volgende plaats van bestemming was Waitomo. Daar zijn veel ondergrondse grotten. En daar moet je natuurlijk in! In alle vroegte, 6 uur op, ben ik al abseilend de grote ingegaan. Whaaa! Wat een avontuur was dat. 5 uur onder de grond. Maar zo gaaf! Behalve dat het er donker en nat was, was het zo mooi. Wetende dat de grot al miljoenen jaren oud is en dat jij daar nu in rondbanjert. We moesten van een cliff springen in het water, door nauwe gangen kruipen en een waterval op klimmen, maar het was het allemaal waard. De grond is vol met stalactieten en mieten en glimwormen. Licht dat je bij je hebt zat op je helm. Op een gegeven moment deden we dat allemaal uit en zwommen we in het water met het enige licht dat er was van de glimwormen. Als sterren! In een woord: wauw. Ik was kapot aan het einde van de tour, maar ben zo blij dat ik het gedaan heb.
Taupo was de volgende bestemming en is de plaats waar ik nu zit. Taupo staat bekend als ‘adventure city’ van het noordereiland. En dat is het. De eerste twee dagen weinig avontuur voor mij .Op stap geweest, wat natuurlijk altijd een avontuur is, en naar de Hot spot geweest. Dat is een rivier waarin een waterval met heet water uitkomt, wederom veroorzaakt door een geiser. Zo gek, zit je in een rivier en er stroomt heet water langs je. En dat is dus altijd heet, zomers en ‘s winters. Relaxed allemaal dus, tot vandaag. Dag drie in Taupo. Jolien op avontuur. Want ja mensen, houd je vast, ik ben vandaag vrijwillig uit een vliegtuig gesprongen.
…. (puntjes om het even te laten inwerken)
Parachutespringen dus ofwel skydiven http://www.freefall.net.nz/. En ik dacht, ik ga dit maar een keer doen in mijn leven, dus doe het me maar zo extreem mogelijk. 15,000 feet, te weten 4572 m hoogte, en met salto’s en al. En ik kan je vertellen, ik ben nog aan het bijkomen. Ik was niet eens zo heel zenuwachtig in het begin, maar toen de mensen die op 12,000 feet eruit gingen, werd ik toch wel heel nerveus. De deur ging open, de wind kwam naar binnen en ze vielen naar buiten. Ik dacht dat ik gek werd. Waar begin ik aan! En ik moest nog hoger! Je beseft je het niet. Ik besef het me nog steeds niet. Je tandempartner schuift je naar voren. En daar zit je dan, met je benen over de rand van het vliegtuig. Hoofd naar achteren, heupen naar voren, en daar ga je.
Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!
Je valt, er is wind, maar het is zoooo gaaf. Voordat je je echt beseft wat je aan het doen bent gaat je parachute al open. Een vrije val van 1 minuut voelt als een paar seconden. En als de parachute open gaat is het stil. En dan hang je daar. M’n oren deden pijn, m’n maag zat op een hele andere plek maar het was het zo waard. Nog steeds zitten m’n oren dicht en ik ben nog steeds niet bijgekomen. Ik ben uit een vliegtuig gesprongen. Ik ben uit een vliegtuig gesprongen. Ik ben uit een vliegtuig gesprongen.
Vanavond ga ik maar eens flink bijkomen en dromen over mijn 1 minuut vliegen. Morgen staat er alweer een nieuw avontuur te wachten. Ik ga de Tongariro crossing doen. http://www.tongarirocrossing.org.nz/?gclid=CODn4rHo8pACFQgziQodXW6w3g
Een wandeling van 8 uur. Zwaar maar het schijnt zo mooi te zijn. De bus gaat om 5.40 uur, dus ik ga naar bed mensen. Slaap lekker en morgen gezond weer op. Met nieuwe avonturen.
Kus!

  • 13 Januari 2008 - 09:38

    Lilisanne:

    Birds flying high, you know what they feel. HAHAAAAAAAAAAAAAAAA, kest du het geloom? Ik niet. Doe

  • 13 Januari 2008 - 13:21

    Clijn:

    Woeheoeoeooe heel wat andere verhalen dan het ja vooral veel gechilled, haha!! Actie in de fractie, wow. Respect...

    Kus!

  • 13 Januari 2008 - 14:40

    Frederiek :

    woooooowh, Jolien
    Dat is wel een van de meest stoere acties tot nu toe.
    Je begint steeds meer te durven.
    Blijft er nog iets over om te waaghalzen???

    groetjes Frederiek

  • 13 Januari 2008 - 16:55

    Roos:

    WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT!!
    zo gaaf jo!!! nou het avontuur kan nu helemaal niet meer stuk of wel? hahaha
    trots op je hoor!! nooit meer klagen over hoogtevrees hahahahaha

    topper!

    kussie

  • 14 Januari 2008 - 12:31

    OMA:

    Mijn haren zijn nog steeds te berge gerezen na het zien van jouw capriolen in de lucht.Het moet niet heftiger worden!!!!!!Luchtkussen van je OMA

  • 15 Januari 2008 - 11:05

    Sabentha:

    Whaaaaa!! wat gaaaf! Man, dat je dat durft uit een vliegtuig springen!! Super!! Ben trots op je, haha!! Dikke kus!

  • 15 Januari 2008 - 14:16

    Anna:

    Wow, stoer allemaal! Ik doe et je niet na.. uit een vliegtuig springen!
    Genietze nog!

    xx

  • 15 Januari 2008 - 19:06

    Vincent:

    Dat wil ik wel ook doen >< in grotten klimmen en skydiven, lijkt me geweldig om te doen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 27904

Voorgaande reizen:

30 Januari 2013 - 05 Maart 2013

Zuid Amerika

12 Februari 2010 - 06 Maart 2010

Cuba libre!

01 Oktober 2007 - 01 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: